játra - proč je jíst
Hlavní chody, Zdravé recepty

Já rád játra, ty rád játra

Maso, maso, maso. Základní stavební kámen našich jídelníčků. Nejen v dietách, ale i v našem normálním režimu se snažíme do každého jídla zařazovat bílkoviny, především tedy maso. Obě jsme v dietách jedly hlavně kuřecí prsa střídaná bílou rybou. Já osobně ale po skončení vln nemůžu kuřecí maso ani cítit a asi i díky tomu jsem v poslední době přišla na chuť játrům. 🙂 Opravdu si na nich pochutnávám, proto nechápu, proč nejsou častěji zmiňována jako forma bílkovin v dietách a celkově v dodržování zdravého životního stylu.

Proč zařazovat játra do jídelníčku

Přitom játra jsou velmi významným zdrojem vitamínů řady B (především B12, který je nutný ke krvetvorbě), vitamínu A, železa (kterého má dnešní populace nedostatek), zinku, mědi a chromu. Jsou zároveň kvalitní bílkovinou, protože obsahují všechny esenciální aminokyseliny.

U jater si můžete vybírat z několika druhů – drůbeží, telecí, vepřová, tresčí (obsahují nejvíce vitamínu A), husí, kachní a hovězí.

Pokud tedy nepatříte k zapřísáhlým odpůrcům vnitřností, určitě játra zařaďte do svého jídelníčku. 😉 Receptů existuje několik, u mě ale vítězí nejjednodušší varianta – restovaná játra s cibulkou jen opepřená a osolená (TIP! Játra osolte až po orestování, protože jinak budou tuhá.)

OMEZENÍ: Právě kvůli vitamínu A se ale nedoporučuje konzumovat játra příliš často (1x týdně je ideální), protože se vitamínem A může člověk předávkovat. Játra by ve velkém množství a příliš často neměly konzumovat těhotné ženy, protože nadměrné množství vitamínu A může způsobit u plodu vývojové vady. Nadměrná konzumace jater zvyšuje obsah cholesterolu.

Výživové hodnoty (na 100 g):

  • drůbeží játra – B: 16,9 g, S: 0,7 g, T: 4,8 g
  • telecí játra – B: 19 g, S: 3,8 g, T: 4,7 g
  • vepřová játra – B: 21,2 g, S: 2,2 g, T: 4,7 g
  • tresčí játra – B: 4,2 g, S: 1,3 g, T: 63,5 g
  • husí játra – B: 18,8 g, S: 3,4 g, T: 5,2 g
  • kachní játra – B: 19,3 g, S: 2 g, T: 5,9 g
  • hovězí játra – B: 19,2 g, S: 4,5 g, T: 3,9 g

Pro srovnání:

  • kuřecí prsa – B: 23,1 g, S: 0 g, T: 1,2 g
  • hovězí zadní – B: 20 g, S: 0 g, T: 12 g
  • treska – B: 14,8 g, S: 0,5 g, T: 0,1 g

A v neposlední řadě ještě cenové srovnání, protože v porovnání s kuřecím nebo hovězím masem, jsou játra výrazně levnější. Zatímco kilo kuřecích prsou vás vyjde na cca 160-170 kč, kilo hovězího zadního na cca 250 Kč, za kilo vepřových jater zaplatíte 70-80 Kč.

Takže šup šup do masny pro játra, ať máte ten stravovací režim co nejpestřejší! 😉

Předchozí post Next Post

You Might Also Like

Žádné komentáře

Leave a Reply